Αναστασία Μπότου Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Ζωγράφου
Η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου είναι ο θεματοφύλακας της δημοκρατικής λειτουργίας του.
Η Αναστασία Μπότου ως Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου χαρακτηρίζει τη θητεία της «ως ξεχωριστή» αλλά μια και δεν έχει τελειώσει ακόμα τα δύσκολα είναι μπροστά, λόγω προεκλογικής περιόδου. Ασκεί κριτική στην άρνηση της αντιπολίτευσης γιατί σε κάθε ευκαιρία που της δινόταν μπλόκαρε αποφάσεις της διοίκησης, λόγω ανωριμότητα της πρώτης στο να προτάξουν το συμφέρον της πόλης πάνω από τις παραταξιακές επιδιώξεις.
Ως Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής καταγράφει το τι επετεύχθη στα σχολικά συγκροτήματα στη διάρκεια της θητείας της., και ότι η Διοίκηση Θώδα έβαλε επιτέλους την εκπαίδευση σε σωστή πορεία. Έγιναν όλα αυτά που δεν έκαναν οι προηγούμενες διοικήσεις. Η νέα διοίκηση Θώδα θα συνεχίσει να ακούει και να ικανοποιεί τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και να προσφέρει δραστηριότητες δημιουργικές στους μαθητές και μαθήτριες.
Ακολουθεί η συνέντευξη
Τελειώνοντας τη θητείας της η Δημοτική Διοίκηση κυρία Μπότου ως Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου τι αποκομίσατε από τις συνεδριάσεις, μέχρι που ήταν οι ευθύνες σας και που τελείωναν.
Αυτή η θητεία είναι ξεχωριστή και ιδιαίτερη για δύο λόγους:
Πρώτον γιατί για πρώτη φορά στα χρονικά η διοικούσα παράταξη δεν είχε πλειοψηφία στο Δημοτικό Συμβούλιο και δεύτερον λόγω της πανδημίας κύριε Ραυτόπουλε.
Η πράξη έδειξε ότι η απλή αναλογική δεν μπορεί να λειτουργήσει. Δεν θα μπορούσαν να παρθούν αποφάσεις. Θα παραμέναμε κολλημένοι σε συζητήσεις και ιδεολογικές αντιπαραθέσεις. Η αντιπολίτευση σε κάθε ευκαιρία που της δίνονταν να μπλοκάρει αποφάσεις της διοίκησης το έκανε. Φάνηκε η ανωριμότητα των δημοτικών παρατάξεων στο να προτάξουν το συμφέρον της πόλης πάνω από τις παραταξιακές επιδιώξεις. Αποκορύφωμα η αρχική άρνηση ψήφιση του Οργανισμού του Δήμου.
Επίσης, η πανδημία περιόρισε τη δημοκρατική λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου, γιατί για λόγους προστασία της υγείας οι συνεδριάσεις έπρεπε να γίνονται μέσω τηλεδιασκέψεων και επιπλέον δεν μπορούσαν να συμμετέχουν στα δημοτικά συμβούλια και οι πολίτες. Επιτέλους, γυρίσαμε στην κανονικότητα.
Σχετικά με τις ευθύνες μου η Πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου είναι ο θεματοφύλακας της δημοκρατικής λειτουργίας του. Διασφαλίζει την έκφραση όλων των απόψεων και προάγει τη διαλογική συζήτηση, ώστε να παρθούν εκείνες οι αποφάσεις που αναβαθμίζουν την πόλη και βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.
Αυτό που έχω να παρατηρήσω όμως, είναι ότι η θητεία δεν έχει τελειώσει ακόμη τα δύσκολα είναι μπροστά, γιατί είναι προεκλογικός χρόνος με αποτέλεσμα να οξύνονται οι αντιπαραθέσεις. Το έργο μου αυτή την περίοδο θα είναι δυσκολότερο.
Οι παρεμβάσεις σας ως προς την εύρυθμη λειτουργία του συμβουλίου, που πολλές φορές ήταν καταλυτικές, ωφέλησαν τον διάλογο και τη συλλογικότητα του οργάνου;
Δεν είναι εύκολος ο ρόλος της Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου. Από την αρχή της θητείας μου έδωσα έμφαση στο να σεβόμαστε ο ένας τον άλλο. Έτσι στις περιπτώσεις που υπήρχαν παρεκτροπές, όπως ειρωνείες, εξυπνακισμοί και υποτιμητικοί χαρακτηρισμοί η αντίδρασή μου ήταν άμεση. Οι τοποθετήσεις των δημοτικών συμβούλων δεν πρέπει να μιμούνται τις στείρες αντιπαραθέσεις των πολιτικών στα παράθυρα της τηλεόρασης. Η πόλη έχει ανάγκη από δημιουργικές προτάσεις.
Επιδίωξή μου είναι η αντιπαράθεση θέσεων και απόψεων των δημοτικών παρατάξεων να γίνεται με επιχειρήματα και κόσμια. Δημοκράτης είναι αυτός που σέβεται τους άλλους. Η δημοκρατία πληγώνεται όταν δεν σέβεται ό ένας τον άλλο, γι’ αυτό οι παρεμβάσεις μου ήταν καταλυτικές με σκοπό την προάσπισή της.
Η λειτουργία του Δημοτικού Συμβουλίου κυρία Μπότου παραμένει επί σειρά ετών η ίδια βαρετή κατάσταση. Πρέπει να εκσυγχρονιστή ως προς το θετικότερο; από την εμπειρία των τριάμισι χρόνων που αποκτήσατε τι προτείνεται;
Το Δημοτικό Συμβούλιο είναι μια μικρή Βουλή. Στο δημοτικό Συμβούλιο παίρνονται οι αποφάσεις που αλλάζουν την εικόνα της πόλης και τη ζωή των κατοίκων της κύριε Ραυτόπουλε. Μόνο βαρετό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Βαρετοί μπορεί να γίνουν οι άνθρωποι, όταν μιλούν εκτός θέματος, όταν δεν έχουν να προτείνουν κάτι, όταν αρέσκονται σε ιδεολογικές αντιπαραθέσεις, όταν κάνουν κατάχρηση του χρόνου ομιλίας και επαναλαμβάνουν τα ίδια και τα ίδια. Επίσης, με προβληματίζει το γεγονός ότι συζητάμε περισσότερο για τα θέματα γενικής πολιτικής παρά για τα θέματα του δήμου. Υπάρχουν δημοτικές παρατάξεις που μετακυλύουν τη συζήτηση από τα δημοτικά ζητήματα σε καταγγελίες για τις ιμπεριαλιστικές πολιτικές που εφαρμόζονται στο πλανήτη ή τα αναγάγουν σε επίπεδο ιδεολογικής και κομματικής αντιπαράθεσης. Αν στα παραπάνω προστεθούν και οι φωνές που λαϊκίζουν συνειδητά, γιατί ενώ ξέρουν ότι οι θέσεις και οι απόψεις που εκφράζουν δεν είναι εφικτές, επιμένουν σε αυτές, γιατί ακούγονται ευχάριστα στους πολίτες, είναι φανερό ότι σε αυτές τις περιπτώσεις το Δημοτικό Συμβούλιο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες και στο ενδιαφέρον των πολιτών.
Τα προβλήματα της πόλης απαιτούν συνεργασία και συναίνεση για να λυθούν και προς αυτή την κατεύθυνση προσπαθώ να συμβάλλω.
Η δημοκρατία ενδυναμώνεται μέσα από το διάλογο και την ανιδιοτελή ανταλλαγή απόψεων προς όφελος της πόλης μας. Ο Κανονισμός Λειτουργίας του δημοτικού Συμβουλίου διασφαλίζει τον δημοκρατικό διάλογο και τη συμμετοχή των πολιτών. Σε όλο τον κόσμο τα δημοκρατικά συλλογικά όργανα λειτουργούν με ένα συγκεκριμένο τρόπο και η ιστορία έχει δείξει, ότι την διαφορά την κάνουν οι άνθρωποι που τα απαρτίζουν.
Ως Πρόεδρος των Σχολικών Επιτροπών καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας σας υπήρξε κάποια θετική εξέλιξη ως προς την διοργάνωση και λειτουργικότητα των σχολικών μονάδων μετά από δική σας παρέμβαση;
Ένα σημαντικό επίτευγμα είναι η εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής αγωγής. Ξεκινήσαμε από το μηδέν και φτιάξαμε 14 αίθουσες νηπιαγωγείων πλήρως εξοπλισμένες.
Δώσαμε έμφαση στην προσχολική αγωγή, ξέροντας ότι τα νηπιαγωγεία ιδιαίτερα αυτά που είναι σε νοικιαζόμενους χώρους έχουν ελλείψεις και προβλήματα, που μας επισημάνθηκαν από την πρώτη μέρα που αναλάβαμε. Ο δήμος μας είναι πυκνοκατοικημένος και δεν διαθέτει ελεύθερα οικόπεδα για να κτιστούν σχολεία. Είναι εύκολο να λες φτιάξτε μας ένα καινούργιο σχολείο, αλλά κανείς από αυτούς που το λέει δεν έχει να προτείνει ούτε ένα οικόπεδο. Είναι σημαντικό να ενημερωθούν οι δημότες ότι δεν υπάρχει σε όλο το δήμο ούτε ένα κατάλληλο οικόπεδο για να κτιστεί σχολείο ή νηπιαγωγείο. Γι’ αυτό ασχοληθήκαμε να αναβαθμίσουμε τα ήδη υπάρχοντα να βελτιώσουμε τις κτηριακές εγκαταστάσεις και να τα εξοπλίσουμε με παιχνίδια, παιδαγωγικό υλικό και τεχνολογικό εξοπλισμό, ώστε να καλυφτούν οι εκπαιδευτικές ανάγκες των νηπίων με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο. Πιστέψτε με ικανοποιήθηκαν όλα τα αιτήματα των νηπιαγωγείων και θα συνεχίζουμε να τα ικανοποιούμε.
Ανταπεξήλθαμε στις δύσκολες συνθήκες της πανδημίας εξοπλίζοντας όλα τα σχολεία με τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό και αναβαθμίσαμε τα εργαστήρια πληροφορικής τους. Προμηθεύσαμε τα σχολεία με Η/Υ, laptops, βιντεοπροτζέκτορες, φωτοτυπικά μηχανήματα, εκτυπωτές και ότι άλλο είχαν ανάγκη.
Σήμερα τα σχολεία μας διαθέτουν σύγχρονο τεχνολογικό εξοπλισμό που καλύπτει τις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών.
Συνδέσαμε όλα τα σχολεία με το φυσικό αέριο.
Τις επόμενες μέρες θα συνδεθούν στο δίκτυο του ΔΕΔΗΕ τα φωτοβολταϊκά στοιχεία που βρίσκονται στην ταράτσα του 1ου και 19ου Δημοτικών Σχολείων και θα καλύπτουν τις ενεργειακές δαπάνες του σχολείου. Επισημαίνω ότι τα φωτοβολταϊκά στοιχεία υπήρχαν από κατασκευής του κτηρίου και ότι από το 2011 που λειτούργησε κανείς δεν ενδιαφέρθηκε να τα θέσει σε λειτουργία.
Για πρώτη φορά ο Δήμος επιχορηγεί με επιπλέον χρήματα τις Σχολικές Επιτροπές.
Τα σχολεία έχουν χρήματα για να καλύπτουν τις ανάγκες τους ακόμα και σήμερα που αντιμετωπίζουμε το αυξημένο κόστος ενέργειας. Διαβεβαιώνω ότι οι μαθητές μας θα έχουν θέρμανση και ότι άλλο χρειαστούν.
Υπάρχει προγραμματισμός και δεν σταματάμε να βελτιώνουμε τις εγκαταστάσεις των σχολείων. Εκμεταλλευόμαστε ακόμα και τις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα για να κάνουμε έργα. Τα Χριστούγεννα βάφτηκε εσωτερικά το 5ο Γυμνάσιο.
Ακούμε τα προβλήματα και τα λύνουμε και είμαστε πρόθυμοι να ικανοποιήσουμε κάθε εύλογο αίτημα.
Τέλος, θέλω να επισημάνω ότι θελήσαμε να συνεισφέρουμε και στην κινητικοσυναισθηματική ανάπτυξη των μαθητών. Θεσμοθετήσαμε το Διασχολικό Πρωτάθλημα Υδατοσφαίρισης σε συνεργασία με τον Ηλυσιακό και δημιουργήσαμε και υλοποιούμε το πρόγραμμα «Σχολικός Αθλητισμός – Γιορτές Αθλημάτων» σε συνεργασία με τις ομοσπονδίες του βόλεϊ, του μπάσκετ και του ποδοσφαίρου, τοξοβολίας και ξιφασκίας. Οι μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης των δημοτικών σχολείων έρχονται στα κλειστά γυμναστήρια του δήμου και μαθαίνουν τα αθλήματα από τους προπονητές της Ομοσπονδίας.
Επίσης, ήρθαμε σε συμφωνία με το Ολυμπιακό Μουσείο και αναλάβαμε το κόστος επίσκεψης των μαθητών/τριων και συνδυάσαμε την επίσκεψη στο μουσείο με επίσκεψη στις εγκαταστάσεις της ξιφασκίας και της τοξοβολίας στο Ολυμπιακό Στάδιο.
Στόχος των δράσεων που προσφέρουμε στα παιδιά είναι να έχουν μια βιωματική προσέγγιση με τα αθλήματα για να καταλάβουν την αξία της φυσικής άσκησης και του αθλητισμού. Τα παιδιά παίζουν βόλεϊ, μπάσκετ, ποδόσφαιρο, κάνουν ξιφασκία και τοξοβολία και αποκτούν πρωτόγνωρες εμπειρίες. Επειδή συμμετέχω στις εκδηλώσεις χαίρομαι και αισθάνομαι ότι κάτι έχουμε κάνει καλό κάθε φορά που βλέπω την χαρά στα πρόσωπα των παιδιών.
Σε αυτό το σημείο θέλω να ευχαριστήσω τους Διευθυντές και Διευθύντριες και τους γυμναστές και γυμνάστριες των σχολείων που αγκάλιασαν και υποστηρίζουν το πρόγραμμα.
Υπάρχουν εξελίξεις ως προς το ιδιοκτησιακό καθεστώς των σχολείων, ως προς τις πολεοδομικές τακτοποιήσεις και το αρχείο με ότι αυτό συνεπάγεται;
Είναι απίστευτο και όμως αληθινό ότι ο Δήμος δεν έχει ιδιοκτησία στα περισσότερα σχολεία και κανείς δεν είχε ασχοληθεί με αυτό. Εμείς ασχοληθήκαμε και αφού είδαμε ότι οι διαδικασίες μέσω της Περιφέρειας δεν θα οδηγούσαν πουθενά εξετάσαμε το νομοθετικό πλαίσιο για να βρούμε μια λύση. Τελικά η λύση βρέθηκε και ανατέθηκε ήδη σε δικηγόρο να προχωρήσει τις νομικές διαδικασίες ώστε να μπορέσει ο Δήμος να εγγράψει τα σχολεία στο κτηματολόγιο ως ιδιοκτησία του. Τα σχολεία του Δήμου σε λίγους μήνες δεν θα είναι αγνώστου ιδιοκτήτη, αλλά θα ανήκουν στο Δήμο. Και επιτέλους θα ανοίξει ο δρόμος να μπορούν να ενταχθούν σε επιχορηγούμενα προγράμματα ΕΣΠΑ.
Χάθηκαν πολλά χρήματα από επιδοτούμενα προγράμματα όλα αυτά τα χρόνια, γιατί κανείς δεν ενδιαφερόταν. Δεν μπορούσαμε να πάρουμε επιχορηγήσεις για τα σχολεία γιατί απαραίτητη προϋπόθεση ήταν τα σχολεία να είναι στην ιδιοκτησία του δήμου. Επίσης, προχωρήσαμε σε πολεοδομικές τακτοποιήσεις των σχολείων. Ξεκίνησε μια προσπάθεια να νομιμοποιήσουμε όλες τις αυθαιρεσίες στα σχολεία και φτιάξαμε ένα αρχείο με αρχιτεκτονικά σχέδια για κάθε σχολείο. Επισημαίνω ότι αρκετά δεν είχαν. Φτιάξαμε επιτέλους ένα αρχείο με αρχιτεκτονικά σχέδια και άδειες για κάθε σχολείο, με αποτέλεσμα μόλις αποκτήσουμε και δικαστικά την ιδιοκτησία τους να μπορούμε να επωφεληθούμε από τα επιχορηγούμενα προγράμματα ΕΣΠΑ.
Ποια επιχορηγούμενα προγράμματα πήρατε τα τελευταία χρόνια για τη βελτίωση των εγκαταστάσεων των σχολείων;
Από ότι καταλαβαίνετε λόγω του γεγονότος ότι δεν είχαμε την ιδιοκτησία των σχολείων οι δυνατότητες για να πάρουμε προγράμματα ΕΣΠΑ για την βελτίωση των εγκαταστάσεων τους ήταν περιορισμένες. Παρόλα αυτά δεν ολιγωρήσαμε και καταθέσαμε προτάσεις στο Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Ενεργειακής Αναβάθμισης» στο οποίο προτείναμε και έχει εγκριθεί η ενεργειακή αναβάθμιση του 3ου Γυμνασίου Λυκείου, που είναι ιδιοκτησίας του Δήμου. Προβλέπεται να αλλάξουν κουφώματα και παράθυρα, να μπει θερμοπρόσοψη και θερμομόνωση, επιτυγχάνοντας ταυτόχροα δύο στόχους που είναι: η ανακαίνιση και η ενεργειακή αναβάθμιση του σχολείου.
Επίσης, έχει εγκριθεί και υλοποιείται και ένα πρόγραμμα που αφορά την κατάρτιση μελετών πυρασφάλειας για τα σχολεία.
Κλείνοντας τη συνέντευξη αυτή κυρία Μπότου θα θέλαμε να μας πείτε ποιες είναι οι προτεραιότητες μιας νέας Διοίκησης για την εκπαίδευση στο Δήμο μας;
Κύριε Ραυτόπουλε η Διοίκηση Θώδα έβαλε επιτέλους την εκπαίδευση σε σωστή πορεία. Έλυσε χρόνια προβλήματα. Έκανε όλες τις απαραίτητες επισκευές και συντηρήσεις. Δρομολόγησε τη δικαστική διεκδίκηση των σχολείων από το Δήμο. Τακτοποίησε τις πολεοδομικές αυθαιρεσίες των σχολείων και έφτιαξε αρχείο με αρχιτεκτονικά σχέδια και άδειες. Τα εξόπλισε με τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό και παιδαγωγικό υλικό. Έφτιαξε σχολεία που παρέχουν ένα ευχάριστο, ασφαλές και εκσυγχρονισμένο περιβάλλον μάθησης για τους μαθητές και της μαθήτριες.
Έγιναν όλα αυτά που δεν έκαναν οι προηγούμενες διοικήσεις.
Επειδή βρισκόμαστε σε προεκλογική χρονιά εκτιμώ ότι όλα αυτά θα εκτιμηθούν από τους δημότες και θα μας ανανεώσουν τη θητεία. Οπότε η νέα διοίκηση Θώδα θα συνεχίσει να ακούει και να ικανοποιεί τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας και να προσφέρει δραστηριότητες δημιουργικές στου μαθητές και μαθήτριες.
Το ότι εργάστηκα για να επιτευχθεί το τεράστιο αυτό έργο στην εκπαίδευση με κάνει να αισθάνομαι ότι συνεισέφερα ουσιαστικά στην πόλη που αγαπώ.