ΦΥΛΛΟ 151 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ 2017.pdf
							
                                  Παλαιοί ΖωγραφιώτεςΑγιασμός και Γιορτήτης «Σαρδέλας»Ο Σύνδεσμος των Παλαιών Ζωγραφιωτών ξεκίνησετη χειμερινή πολιτιστική περίοδο με αγιασμό στα γρα-φεία του στη βίλα Παυλίνα, το Σάββατο 30-9, γιορτά-ζοντας ταυτόχρονα και την καθιερωμένη πλέον «γιορ-τή της σαρδέλας» με την παρουσία των μελών και φί-λων του μέσα σε μια γιορταστική ατμόσφαιρα.η άλλη άποψηΗ ζωγραφικήδίνει απαντήσεις,σκέψεις και εικόνες για προβληματισμό  Λίγοι ίσως γνωρίζουν ότι σε κάποιο δρόμο στο Γουδίζει ένας μεγάλος ζωγράφος που με τα έργα του δίνειτα δικά του μηνύματα και νοήματα για την σύγχρονηεποχή. Είναι ο Γιώργος Πίτσιος που μου δόθηκε η ευκαι-ρία να τον συναντήσω στο εργαστήρι του και να μιλήσωμαζί του.Εκείνο που μου έκανε εντύπωση είναι η μεγάλη τουαγάπη για τον Παρνασσό που είχε την τιμή, όπως λέει, ναγεννηθεί στους πρόποδες αυτού του βουνού που μπήκεμέσα στην ψυχή του. Τα χρώματα του και η κάθε σπιθαμήτου, όπλισαν το χέρι του να δημιουργήσει τις πρώτες τουανησυχίες σε χαρτί.Στα έργα του επίσης βλέπει κανείς αρκετά βυζαντινάστοιχεία και μια λιτή ελληνική γραμμή.Ας διαβάσουμε όμως τις απαντήσεις του στις δικές μουερωτήσεις για να καταλάβετε και εσείς τη μεγάλη τουαγάπη για τη ζωγραφική που τον σημάδεψε από τα μικράτου χρόνια.Κύριε Πίτσιο ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή στο πα-ρελθόν όταν από τους πρόποδες τουΠαρνασσού Λοκρίδας βρεθήκατε στουΖωγράφου και να μας πείτε πως θυμά-στε τη ζωή στην πόλη μας και ιδιαίτεραστο Γουδί που ζήσατε.Από μικρός είχα ανησυχίες και στό-χους κύριε Ραυτόπουλε που δεν μπορού-σα να πραγματοποιήσω στο χωριό μου,αλλά και οι δύσκολες καταστάσεις τηςεποχής εκείνης με βοήθησαν να πάρωπιο γρήγορα την απόφαση για να έρθωστην Αθήνα. Ήρθα το 1946 και πήγα γιανα ζήσω στο Γουδί που έμενε η θεία μου.Με εντυπωσίασαν οι άνθρωποι που συνά-ντησα , ήταν λα κοί, φιλικοί, επικοινωνια-κοί και ζούσαν τις χαρές τους.Βρήκα μια πραγματική γειτονιά, πουανά πάσα στιγμή ήταν έτοιμη να βοηθήσει μ’ όλες τις δυ-νάμεις που διέθετε εκείνη την εποχή, γιατί υπήρχε πολύαγάπη.Αυτή ήταν η ατμόσφαιρα που εισέπραξα στην οδό Λου-λουδιών που έζησα και ζω μέχρι σήμερα.∆ύσκολες εποχές, πολλά προβλήματα, ωστόσο υπήρχεένα φως στο τούνελ που σε έκανε να ελπίζεις και μέσο τηςτέχνης μου, η προσωπική μου ζωή απέκτησε χρώμα, εικό-νες, γνώρισα ανθρώπους της τέχνης και των γραμμάτων,αναπτύχθηκε μια βαθιά φιλία μεταξύ μας. Μέσα από τιςσυζήτησης που κάναμε αναζητούσαμε την προσωπική μαςαλήθεια.Μέσα από την ζωγραφική μου έπαιρνα δύναμη κατα-κτώντας σκαλοπάτι- σκαλοπάτι το στόχο μου.Το 1954 στο εντευκτήριο «Βαγιανος» στην οδό Λυκα-βηττού 2, γνώρισα ένα σημαντικό ζωγράφο το ΓιώργοΜπουζάνη που σύχναζε εκεί. Ήταν θαμώνας και φίλος τουδιευθυντή. Είδε τη δουλεία μου και θυμάμαι τη φράση πουμου είπε «έχεις καλό δρόμο»Πότε αποφασίσατε ότι θέλετε να γίνεται ζωγράφοςΑπό το χωριό οι ανησυχίες μου και η αγάπη μου για τηνζωγραφική είχε αρχίσει να πυρώνετε και με τον ερχομόμου στην πόλη ήταν έντονη η επιθυμία να ζωγραφίσω, μετην προοπτική να γίνω ζωγράφος.Με την γνωριμία ενός φίλου του Πάνου Σεραφιάνουπου δίδασκε ζωγραφική εκείνη την εποχή στο Γουδί στηνοδό Γκανογιάννη, εκεί με τις δυσκολίες που υπήρχαν τότεφοίτησα και εγώ στην σχολή του, σχέδιο. Από εκεί και πέ-ρα άρχισα να πιστεύω ότι μπορώ να πετύχω αυτό που μουάρεσε. Η ατμόσφαιρα των εικαστικών τεχνών ήταν έντονη,θέατρο κινηματογράφο και ζωγραφική.Έτσι άρχισα να πιστεύω ότι μπορώ να γίνω ζωγράφος.Και για μεγάλη μου τύχη και με την προτροπή του φί-λου μου γνώρισα τον Φίλιππο Μακούτση, γλυπτή, ζωγρά-φο και καθηγητή στην Καλλιτεχνική Σχολή της Κέρκυρας,τον ακολούθησα, για έξι χρόνια ήμουνα βοηθός του στημου ερεθίσματα. Αισθανόμουν ένα δέος κάτω από το επι-βλητικό αυτό τοπίο. Ο Παρνασσός μπήκε μέσα στην ψυχήμου. Τα χρώματα του και η κάθε σπιθαμή του όπλισαν τοχέρι μου να δημιουργήσω τις πρώτες μου ανησυχίες σεχαρτί.Ο Παρνασσός δημιουργούσε στην εικόνα του φόρμεςπου μου άρεσαν και τις αποτύπωνα στο χαρτί.Το βουνό αυτό μου έδινε απεριόριστα ερεθίσματα στοχρώμα και στην φόρμα.Μέσα από το νόημα του εξπρεσιονισμού έπαιρνα κάτιγια να εδραιώσω την δική μου αντίληψη και την δική μουπροσωπικότητα.Με χαρακτηρίζουν οι φόρμες και ο κυβισμός, το ερέθι-σμα της Βυζαντινής Τέχνης. ∆ίχως να το κάνω βίωμα έδε-να κάποια πράγματα από το ερέθισμα που μου έδινε τοτοπίο και δημιουργούσα το δικό μου έργο.Αυτό φάνηκε στις δυο εκθέσεις μου στην αίθουσαΠαρνασσού το 1968 και 1980 που εισέπραξα τα εγκώμιακαι τους επαίνους από τον κόσμο αλλά και από ζωγρά-φους.Εκεί εδραίωσα την προοπτική μου ότι αυτός είναι οδρόμος που μπορώ να τραβήξωΜια ελεύθερη ζωγραφική με όλα αυτά τα στοιχειά πουανέφερα παραπάνω, καλλιεργούνται μέσα στον πινάκαμου.Ποιοι ζωγράφοι έχουν επηρεάσει την δουλεία σας πε-ρισσότεροΈχοντας μείνει στο Παρίσι, κυρίως, και στην Γερμανίαγια 3 χρόνια αλλά και στην Αθήνα παρατηρώντας και πα-ρακολουθώντας πολλές εκθέσεις μπορώ να πω ότι μεεπηρέασαν ο Γιώργος Μπουζάνης, ο Φίλιππος Μακού-τσης, ο Θεόδωρος Μάρκελος, ο Έκτωρας ∆ούκας με τηντεχνική του εξπρεσιον.Τι συμβουλή θα μπορούσατε να δώσετε στους νέουςκαλλιτέχνες του σήμεραΕίπα σε κάποιο νέο σπουδαστή, ονόματι Γιώργο Αδρια-νό, που είναι τώρα στην Σχολή Καλών Τεχνών στη Θεσσα-λονίκη, όταν μου έδειχνε τα έργα του και συζητούσαμε«φίλε και να μην πετύχεις ο αγώνας που κάνεις για ναφτιάξεις έργο, είναι μεγάλος και αυτό που θέλεις να κατα-κτήσεις, είναι το αποτέλεσμα» και όταν ήρθε και μου είπε«πέρασα» του είπα «αυτό ήταν».Η ζωγραφική είναι ένας Γολγοθάς άμα πιστεύεις θακαταφέρεις να πετύχεις στην ζωή σου μέσα από αυτότο χώρο. πραγμάτων κατ’ άτομαφίρμα γραφικές τέχνες και λιθο-γραφίας, σαν συνάδελφοι, όπουάρχισα το βιοποριστικό μου μέροςμέσα από τη ζωγραφική.Σας επηρεάζουν οι σύγχρονεςκοινωνικοοικονομικές συνθήκεςμε ποιο τρόπο και σε ποιο βαθμόΈχοντας κατά νου να αντιστα-θώ, μετά χρόνια έχω αποκτήσειμια εμπιστοσύνη στον εαυτό μουπου με βοηθά να ξεπερνώ τις δυ-σκολίες που με επηρεάζουν και νααντιστέκομαι σε αυτή την ατμό-σφαιρα που έχει δημιουργηθεί καιπεριμένοντας κι εγώ όπως και πολ-λοί άλλοι μια βελτίωση αυτών τωνκαι κατά κοινωνία και για μένα.Η ζωγραφική δίνει απαντήσεις στους συγχρόνουςπροβληματισμούςΣυμφωνώ απολύτως η ζωγραφική δίνει απαντήσεις καισκέψεις και εικόνες για προβληματισμό, όπως στην τελευ-ταία Πανελλαδική Έκθεση που πήρα μέρος με θέμα εικα-στικές τέχνες και αντίσταση, παρατηρώντας πολλά κοινάσημεία με τους καιρούς μας με άλλο περιτύλιγμα, όπωςτην καταπίεση του λαού μας σχετικά με τη ζωή της κάθεπεριόδου.Μηνύματα και νοήματα για την σύγχρονη εποχή .Ποιο ερέθισμα σας δίνει την έμπνευση για να πιάσετετο πινέλο και πως ονομάζετε τη ζωγραφική σαςΤα παιδικά μου χρόνια έχοντας την τύχη να γεννηθώστους πρόποδες του Παρνασσού, μου έδωσε τα πρώτα     ΠΑΡΑ∆ΟΣΙΑΚΟσουβλακοποιείο - κεμπαπτζίδικοΓ. Παπανδρέου 20, ΖωγράφουΤηλ.: 210-7712524 - what’s up 6984982260 6